3D Modelleren en animatie Philips 7000 

Disclaimer: Dit is niet in opdracht gemaakt.
3D animatie Nederland, 3D Motion Graphics, reclame artwork, 3Ds Max, Cinema 4D, Blender, Karakters, visualisaties, explainer animaties

Dit is een beknopt overzicht van het ontwikkelen van het 3D model en de motiongraphics van deze Philips 7000. Het idee was om het model compleet in Plasticity te modelleren. Op moment van dit schrijven ben ik nog redelijk nieuw met deze applicatie. In Plasticity kan je nog niet live de vorm aanpassen en omdat het wat zoeken was naar de juiste vorm heb ik besloten dit toch in Blender op te pakken.

3D animatie Nederland, 3D Motion Graphics, reclame artwork, 3Ds Max, Cinema 4D, Blender, Karakters, visualisaties, explainer animaties

De scheerkop was in Plasticity heel makkelijk om te maken. De basis is een loft van een cirkel naar de 3 cirkel vormen. In Plasticity kan je eenvoudig een loft maken met een curve als profiel en je hebt een perfecte ‘surface’. Voor de bovenzijde heb ik een variabele bevel gebruikt voor het verschil tussen en buitenronding en binnenronding. Voor het kopje met mesjes is wat geimproviseerd/vereenvoudigd om de vaart erin te houden. 

3D animatie Nederland, 3D Motion Graphics, reclame artwork, 3Ds Max, Cinema 4D, Blender, Karakters, visualisaties, explainer animaties

Met de Plasticity-Blender addon heb ik de scheerkop geimporteerd naar blender. 
Verder zoals ik eerder al aangaf heb ik de body in blender gemodelleerd d.m.v. polygon modeling en sub-D. Dit maakt het mogelijk om ‘live’ te modelleren en te zoeken naar de juiste rondingen en perfecte vorm.

3D animatie Nederland, 3D Motion Graphics, reclame artwork, 3Ds Max, Cinema 4D, Blender, Karakters, visualisaties, explainer animaties
3D animatie Nederland, 3D Motion Graphics, reclame artwork, 3Ds Max, Cinema 4D, Blender, Karakters, visualisaties, explainer animaties

Omdat ik een interessante mograph wilde maken met particles heb ik het model geimporteerd in Cinema 4D. Met X-Particles kan je eindeloos experimenteren om de meest uiteenlopende animaties te maken. In dit geval heb ik een flowfield modifier gebruikt. Hierin heb ik de mesh van de body gebruikt als surface ‘follow’mode.
Een particle emitter aan de onderzijde en een attractor aan de bovenzijde. Dit zorgt ervoor dat de particles over de oppervlakte van de mesh bewegen. Om het interessanter te maken heb ik in de flowfield een noise layer toegevoegd waardoor er ook een aantal van de oppervlakte wegbewegen.
Als laatste een XPTrail modifier om de lijnen te creeren.
Voor het materiaal een standaard Redshift materiaal met een vertex attribute in de emissie en color channel. Om de trail kleuren interessant te maken heb ik in de XP-Trail modifier de Trail Color mode op ‘Per Vertex’ gezet.
In de Redshift tag de dikte aangepast naar gelang.

3D animatie Nederland, 3D Motion Graphics, reclame artwork, 3Ds Max, Cinema 4D, Blender, Karakters, visualisaties, explainer animaties
3D animatie Nederland, 3D Motion Graphics, reclame artwork, 3Ds Max, Cinema 4D, Blender, Karakters, visualisaties, explainer animaties

Voor de water scene leek de particle simulatie GPU acceleratie variant ‘Nexus’ voor de hand te liggen. Na wat trial en error toch de reguliere FluidFX modiefier gebruikt. Deze gaf betere feedback. Om vloeistof simulaties te maken is een modifier genaamd ‘sheeter’een interessante modifier. Deze zorgt ervoor dat bij het simuleren van de particles nieuwe particles ontstaan als de gaten tussen de particles te groot worden. Hiermee kan je ‘sheets’ creeren, oftewel de dunne vloeistof laag wat je krijgt als je water op een voorwerk laat weerkaatsen. 
Na uren testen had ik de juiste instellingen gevonden, althans dat leek zo. Na het renderen van deze scene bleek dat de animatie toch problemen gaf; In After Effects bleek op sommige frames een ‘pop’ te zitten. Wat was het geval, op momenten dat nieuwe particles ontstaan, verandere de mesh een klein beetje. Vooral bij slow motion simulaties zie je dit dan terug in de animatie.
Terug naar de tekentafel dus. Een nieuwe variant heb ik daarna gemaakt zonder de sheeter modifier. 

3D animatie Nederland, 3D Motion Graphics, reclame artwork, 3Ds Max, Cinema 4D, Blender, Karakters, visualisaties, explainer animaties